5 bra anledningar till att börja träna på gym

De allra flesta håller med om att hälsan är viktig både för välmåendet och en känsla av livskvalitet. Många tar hälsan för givet och funderar kanske inte så mycket på det här med träning och varför det kan vara en bra idé att hålla kroppen i trim. Faktum är att det finns hur många bra anledningar som helst att sätta kroppen i rörelse, inte minst med tanke på humör, prestationsförmåga och de hälsofrämjande effekter som träning medför. De 5 absolut bästa anledningarna till varför man bör börja träna på gym är:

1. Humöret förbättras

Det är faktiskt vetenskapligt bevisat att man blir betydligt gladare av att träna. Vältränade människor har nämligen mindre stresshormoner i kroppen än otränade människor. Träningen frigör stress- och ångestdämpande ämnen i hjärnan och detta belöningshormon förbättrar humöret. Resultatet blir att man helt enkelt känner sig både gladare och lyckligare. Människor som tränar regelbundet har ofta bättre mental hälsa.

2. Hjärnan fungerar bättre

Faktum är att ett halvårs svettiga pass på gymmet förbättrar långtidsminnet såväl som korttidsminnet och koncentrationsförmågan förbättras överlag. Det blir med andra ord lättare att koncentrera sig. Det är inte bara kroppens muskler som stärks av träning utan även hjärnan påverkas och dess kognitiva funktioner stärks.

3. Kroppen blir friskare

Att kroppen blir friskare av regelbunden träning är ingen nyhet. Den vanligaste dödsorsaken i dagens Sverige är att dö av någon from av hjärt- eller kärlsjukdom. Genom att träna kan man minska risken att dö i förtid och man lever således länge. Träning håller hjärtat friskt och minskar samtidigt en rad andra sjukdomar. Den viktiga syreupptagningsförmågan i kroppen ökar genom träning samt att konditionen i allmänhet blir bättre när man rör på sig. Risken att drabbar av olika muskel- eller ledkrämpor blir mindre.

4. Förbättrad prestationsförmåga

Man presterar bättre när man rör på sig med jämna mellanrum. Eftersom kroppen får en god syretillförsel förbättras kapaciteten på en rad områden. Många vittnar om en känsla av ökad produktivitet och kreativitet vilket också stöds av forskningen. Prestationsförmågan och orken ökar markant vilket i sin tur ofta föder mer träning. Skelett och muskler stärks och man blir både fysiskt och psykiskt starkare.

5. Förbättrad sömn

Många som tränar upplever också att sömnen blir bättre och man känner sig utvilad i större utsträckning än otränade personer. Särskilt efter hårdare fysisk ansträngning verkar kroppen verkligen vila ut och ladda batterierna. Man orkar ta sig an den nya dagen på ett helt annat sätt när kroppen har fått sova ut ordentligt.

Det finns en uppsjö av bra anledningar att börja träna på gym och de viktigaste har listats ovan. Naturligtvis kan listan göras nästan hur lång som helst. Många positiva effekter hänger dessutom ihop. Man blir snyggare, vilket aldrig är fel, och man förbränner mer med den självklara följden att det blir lättare att hålla en hälsosam vikt. Självförtroendet ökar också när resultaten blir märkbara. Det bästa av allt är ändå att det aldrig är för sent att börja träna. Många fördelar har man nytta av både nu och i framtiden i form av att man kommer att åldras på ett hälsosammare sätt.